zondag 19 januari 2014

Psycholoog en maatschappelijk werker

Week 49 2013

Vandaag mag ik naar de psycholoog en een maatschappelijk werker en daar moet ik heel blij mee zijn. Persoonlijk zie ik het nut er niet van in maar ach het schijnt te moeten.

Als eerst heb ik een gesprek met de maatschappelijk werksters want het is een mevrouw, heel aardig, netjes, beleeft echt niets op aan te merken. Goed ze begint haar verhaal dat ik 3 CVA’s heb gehad! Heel fijn ik heb maar 1 CVA gehad dat vond ik al meer dan genoeg maar blijkbaar heeft die binnen de 100 meter en een mail later al 2 nieuwe op de wereld gezet. Kijk daar kan je dus een maatschappelijk werkster inzetten! patiĆ«nten binding? Het zal wel een vergissing zijn en ik ga met verder met het gesprek.
Wat is er gebeurt?
Dat heb je kunnen lezen dus ik heb mevrouw het verhaal vertelt.
Hoe voel je, je?
Fantastisch, ik heb me in tijden niet zo goed gevoelt, wat denk je, niet lekker natuurlijk.
Kun je het een plek geven?
Wat moet ik dan een plek geven? Nou mijn CVA had zich al genesteld in mijn hersenpan voordat ik de aanvraag goedkeurt had! Maar moet ik dat een plekje geven, nee opstaan en verdergaan.
Durf je het te vertellen aan anderen?
Dat ik een CVA heb gehad uhm ja, hoezo zou ik het niet vertellen?
Vind je het moeilijk dat je, je stem kwijt bent?
Nou ja, het is vooral lastig omdat ik alles begrijp en er echt wel iets van vind maar iedereen behandeld aan een kleuter!
Zie je, nog vrienden, bekenden buren?
Ja, hoezo niet.
Namelijk omdat je ‘ziek’ bent?
Dus ook al is het geen griepje vind ik dat onzin, iedereen behalve ikzelf is zich te pletter geschrokken en daarom zouden ze niet langskomen? Ik heb een bezoekschema en ze kunnen inschrijven!
Zo gaat het nog een paar minuten verder maar, ruim voor de eindtijd verteld ze me dat ze niets voor me kan doen en wenst me een goed herstel toe. Fijn nu mag ik 20 minuten langer wachten op mijn volgende afspraak.

In de wachtruimte pak ik een koffie en wacht ik tot de psycholoog mijn op komt ophalen.
De psycholoog is ook al een vrouwelijke vorm, ik kan weer gaan zinnen deze pakt het iets anders aan ze heeft net al van haar collega gehoord over mijn ervaringen en wilde nog vragen stellen.
Heb je een fijne jeugd gehad?
Hallo ik zit hier voor mijn CVA mijn jeugd lijkt me niet zo’n belangrijk onderwerp.
Oh wil je er niet over praten? Dan praten we er niet over!
Nou ik wil er wel wat over zeggen maakt mij niet uit maar vind het onzin, mijn jeugd was prima.
Woon je in de stad?
Nee een dorp zeg maar gerust gehucht.
Speelde je buiten?
Nee natuurlijk hallo, in mijn tijd waren er geen ipods, ipads, smartphones, pc’s of dat soort ongein, je speelde buiten.
Wat voor onderwijs heb je gehad?
Gewoon basisonderwijs
Ik bedoel openbaar , Christelijk, Katholiek of vrije school.
Christelijk protestants onderwijs.
Wat heb je daarna gedaan?
Land en tuinbouwschool, dierverzorging, pabo en theologie.
Kon je geen keuze maken?
Ja wel maar ik moest wat he.
Ik hoorde van mijn collega dat je geen enge ervaringen hebt van je CVA klopt dat?
Nee ik kon alleen niet praten.
Je hebt geen pijn gehad?
Nee
Het is toch een bijna dood ervaring zou je zeggen en je hebt geen angst gehad zeg je, je mag er we bang voor zijn?
Ik ben dankbaar dat er niets gebeurt is dat er geen gewonden zijn gevallen omdat ik last had van een CVA. Ik ben dankbaar dat ik er zo goed van af gekomen ben. Ik ben dankbaar voor al mijn zegeningen, maar ik heb echt geen angst gehad, ik heb geen moment gedacht dat dit mijn dood zou zijn maar als het zo was geweest deed het in ieder geval geen pijn!
Mevrouw moet nu even recht op haar stoel gaan zitten die kwam aan.
Je zegt pijn bij de dood ben je daar bang voor?
Nee, niet echt alleen iedereen wil heel oud worden in goede gezondheid en slapend doodgaan maar, weet dat dit niet voor iedereen weg geld.
Oh heb je een idee over doodgaan?
Ja is dat zo raar?
Nee, dat niet. Heb je wel eens een dode gezien?
Ja, dat heb ik wel eens gezien (als zij suggestief doet kan ik dat ook).
Meestal vinden wij dode en zieken mensen eng en geven een God de schuld?
Nu was ik er klaar mee echt klaar mee:
Mevrouw mijn vader is overleden toen ik 21 was, ik heb gezien wat lijden dus is en ik ben niet bang voor de dood. Ik hoop graag 100 te worden en was zeker niet van plan uit te stappen maar, als het zo is dan kan ik daar zelf niets aan veranderen. Ik heb totaal geen idee wat ik hier moet gaan doen met deze vragen komen we natuurlijk niet veel verder.
Ze is geschokt. Dat is hard?
Nee, dat is niet hard dat is het leven en dat krijg je niet altijd als een zacht gekookt eitje gepresenteerd! Als je op deze aarde geschopt wordt weet je zeker dat je er ook vanaf gaat, tussen door hoop je dat je de juiste schoenen aangereikt krijgt maar het pad moet je toch volgen.
Soms kan je links of rechts of rechtdoor maar sommige dingen komen toch op je pad en daar moet je van het beste van maken. Als ik hier ga zitten miepen over hoe zielig ik wel niet ben, ben ik over een uur heel zielig.
Je bent ook zielig?
Nee, ik ben niet zielig het zit me niet mee, het is heel, heel, heel, heel vervelend maar ik ben niet zielig.
Ik denk dat je sterk bent maar iedereen heeft een moment dat hij of zij het niet meer aan kan.
Dat moment heb ik niet of nog niet gehad maar als ik hem heb dan bel ik mijn huisarts en die kan me best wel doorverwijzen.
Mevrouw zit verstokt in haar stoel
Ja, ja, heb je wel het idee dat je het verwerkt als je zo hard ben?
Hard? Ik kan huilen om Bambi dus hoezo hard?
Ik kijk op de klok ik heb nog vijf minuten.
Ze gaat het afronden, gelukkig daar zijn we ook weer vanaf.
Mevrouw Speksnijder ik denk niet dat ik u iets kan aanbieden waardoor je het makkelijker kan verwerken. Ik heb de indruk dat u zelf prima weet waar u staat en waar u naartoe wil, als u hulp nodig heeft kunt u mij bereiken maar dat lijkt me in u geval niet nodig om nog een vervolg afspraak te maken.
Mij ook niet.

Het enige rare onderbuik gevoel wat ik aan deze morgen overhoud is;
Als je halverwege in de put klem zit ben je eerder op de bodem dan boven!
Verder onthoud ik mij van elk commentaar.


Geen opmerkingen: